Speedski

Speedski 2222

Man skulle kunna säga att speedski är en form av alpin hastighetstävling. Åkaren försöker komma upp i högsta möjliga hastighet. Sporten kallades tidigare för Flygande kilometern.

För att kunna åka så snabbt som möjligt har speedskiåkarna en för ändamålet speciell utrustning och backarna man åker i är preparerade speciellt för dem.

 

Utrustning för speedski
Skidor för speedski är 238 centimeter långa, alltså längre än för exempelvis slalom. DE har specialgjorda dräkter gjorda av en sorts gummi som sitter så tätt att åkarna behöver assistens för att ta få sig dem. Även deras hjälmar är specialbyggda för att vara så aerodynamiska som möjligt. De är gjorda för att passa respektive åkare. De har även ett för sporten specialgjort ryggskydd som är det som får utstå den värsta påfrestningen vid ett fall.

 

Speedski och säkerhet
Enligt Svenska Skidförbundet finns det två slags speedskiåkare, nämligen de som har kraschat och de som kommer att krascha.

Den som åker i extrema hastigheter som de som förekommer i speedskiing behöver skydda sig ordentligt. I den här sporten är säkerhetstänkandet långt utvecklat. De har sett över reglerna avseende åkarnas utrustning och mycket strikta regler för backens utformning.

 

Vid en krasch
Den speedskiåkare som kraschar är tränad i att så snabbt som möjligt ta sig över till ett ryggläge. Det görs för att undvika att kroppen tumlar runt och för att undvika brännskador, vilket ryggskyddet skyddar mot. Då en åkare väl nått ryggläge anses faran vara nästintill över.

 

Utvecklingstrappa
Även om en del tror att det bara är att slänga sig ut i backen och åka så snabbt som möjligt så är speedski en sport som kräver en lång utbildning och massor av träning för att behärska – så långt det nu går. Därför har en man utvecklat en speciell Kravanalys för eliten inom sporten och även en utvecklingstrappa som tar upp allt från vid vilken ålder man kan börja träna speedski tills det att vederbörande eventuellt når de högre klasserna. Det handlar ju trots allt om att kunskap om hur kroppen hanterar ojämnheter i backen, när man ska kryp ihop mer för att minska luftmotståndet och när det är klok att räta ut sig något, samtidigt som man behöver ha full koncentration och muskelkontroll under hela åket.